Mekonomen Company inn i nye lokaler i Studievegen 2

«Hele inngangsporten til leiekontrakten var faktisk at vi skulle få til gjenbruk av stort sett hele lokalet her», forteller Morten Skjelstad.

Aktuelle saker Mekonomen Company inn i nye lokaler i Studievegen 2

Alt de hadde med seg fra de gamle lokalene var personlig datautstyr. Ellers er alt i lokalet nytt – eller, egentlig er det nesten ingenting av selve lokalet som er nytt – nesten alt av vegger, tak og gulv er faktisk gjenbruk.

«Hele inngangsporten til leiekontrakten var faktisk at vi skulle få til gjenbruk av stort sett hele lokalet her», forteller Morten Skjelstad.

Skjelstad er Finance Manager i Mekonomen Company. For bare noen uker siden har han og 25 ansatte inntatt hele andre etasje i det iøynefallende bygget i Studievegen 2. Lokalet har blitt oppdatert med nye farger, alt lys er skiftet til led og nye kontormøbler gir lokalet en oppdatert følelse.

Bildet over: Nye kontormøbler og oppdaterte farger på veggene gjør at det lyse lokalet til Mekonomen Company fremstår som helt nytt.
Her fra fellesarealet som allerede er brukt til flere samlinger av hele bedriften.

Godt planlagt og funksjonelt

«Det har vært en godt planlagt prosess, så dagen vi skulle flytte inn, var det faktisk bare å ta datamaskinen sin under armen og koble seg til ny arbeidsstasjon her», smiler Morten fornøyd.

Shared Services Finance, som avdelingen heter, er en avdeling i selskapet Mekonomen Company AS. Bedriften jobber med økonomi- og finanssupport for 7 selskaper med avdelinger som ligger under Mekonomen Company paraplyen. Her sitter det med andre ord ansatte som støtter MECA-avdelinger med lønnskjøring, eller hjelper datterselskapene Preqas og BCP med løpende regnskapsføring og månedsrapporter.

«Vi har mye Teams-møter med folk i de ulike selskapene i Mekonomen Company, så det var viktig for oss med cellekontorer, slik at det går an å lukke døren når man trenger ro til et møte.», forklarer Morten. «Samtidig var det viktig med åpne lokaler slik at vi lett kommer i kontakt med hverandre om vi trenger det»

Det har blitt slått ned noen vegger for å skape mer gjennomlys i lokalet og for å gjøre kommunikasjonen mellom kontorplassene enklere. I tillegg er det lagt inn en del ambulante plasser i åpent landskap. Disse kan brukes av gjester, eller når de ulike teamene trenger å jobbe tettere sammen en dag.

Bildet over: Det er lagt inn lunger med gjennomlys i lokalet. Her finner du også noen ambulante plasser, hvor både besøkende og ansatte skal kunne sette seg dersom det er behov.

Selve leieavtalen mellom Mekonomen Compay og TEMA ble gjort allerede for to år siden. For å sikre at lokalet ble som de ønsket fikk Morten satt ned en komité for å ivareta innspill og ønsker fra de ansatte. Siri Elveli (i midten i bildet øverst i saken) har vært leder for komitéen og forteller om prosessen:

«Høsten-23 var planløsning klar. Her har de ansatte fått komme med ønsker om alt fra farger til hvorvidt de ønsket dører og skillevegger. Jeg tror alle føler at de har blitt hørt og at vi derfor også kan være fornøyd med lokalet lenge. Det ligger det jo også mye bærekraft i, for både selskapet vårt og Tema Eiendom som eier bygget.»

Bildet over: Eiendomsforvalter Monica Evensen, sammen med Morten Skjelstad, Finance Manager i Mekonomen Company.
Begge er godt fornøyd med de nye lokalene i Studievegen.

Viktig med god standard

Selv om det har vært fokus på gjenbruk, var det viktig både for bedriften og byggeier å få ordentlig 2024-standard på lokalene. Monica Evensen er eiendomsforvalter for utleie i TEMA. Hun smiler da hun går inn i de nyoppussede lokalene og bekrefter det Morten og Siri forteller om gjenbruk:

«Her har det stort sett bare blitt malt – og disse flotte industriparkettgulvene har blitt pusset ned og behandlet på ny og leietaker har fått inn nye møbler, med god hjelp fra Lindbak. Det er bare ett sted vi har gjort en større bygningsmessig endring», forteller Monica og viser oss et rom som er litt annerledes enn resten.

Vi går inn i et åpent kontor hvor store vindusflater åpner seg foran oss. Her sitter det fire ansatte som smilende forteller at de er skikkelig fornøyde med det nye kontoret sitt, mens vi tar inn det gode lyset og utsikten.

«Vi har bygget et helt nytt rom, over det som før var et åpent inngangsparti og foajé», forteller Monica og forklarer videre «rett og slett for å effektivisere etasjen samt utnytte dagslysflatene. Nå kan heller fornøyde ansatte komme på jobb i et luftig lokale med godt utsyn. »

Foajéen har blitt et mer effektivt og funksjonelt areal med direkte inngang til kantina. Dette gjør at det blir hyggeligere å komme inn døren og gjør noe med førsteinntrykket av bygget.    

Kantinen i første etasje er allerede flittig brukt av de ansatte i Mekonomen. Her får alle ansatte i bygget gode priser på maten, sammen med hyggelige omgivelser å ta pause i.

Kantinen ble flyttet ned fra 6. etasje og utvidet ut i arealet som før var foajé, for å skape mer liv og lys. I tillegg til ombyggingen i inngangspartiet kan Mekonomen Company og de andre bedriftene i bygget benytte seg av en ny møteromsavdeling, om de trenger mer plass enn de har i egne lokaler. Alle ansatte har også tilgang til et godt utstyrt treningsrom med tilhørende garderober i underetasjen i bygget.

«God standard med gode løsninger og trivsel på arbeidsplassen er viktig for leietakerne våre. Vi ønsker jo å legge til rette lokalene slik at leietakerne ønsker å bli – det tror vi at vi har fått til her», avslutter Monica.

/om Mekonomen Company

Mekonomen Company AS er administrasjonsselskapet til MECA og Mekonomen-selskapene i Norge, som i totalt består av 7 selskaper per i dag. Avdelingen Shared Services Finance har ansvaret for regnskapsførselen, rapportering og lønnskjøring for alle disse 7 selskapene som totalt omsatte for over 2 500 MNOK det siste året.